Een derde van de Nederlanders gebruikt prepaid simkaart

Een derde van alle Nederlanders (33%) heeft een prepaid simkaart, waarbij 60-plussers relatief de grootste prepaid-gebruikers zijn. Van deze leeftijdsgroep maakt 45 procent gebruik van een prepaid simkaart van een mobiele aanbieder. Consumenten tussen de 25 en 40 jaar kiezen het meest voor een andere oplossing. Dat zijn enkele conclusies uit het eerste Prepaid Insights rapport dat Telecompaper heeft uitgebracht in samenwerking met PrepaidSimkaart.net.

De studie is uitgevoerd in het eerste kwartaal van 2016 onder bijna 2.000 Nederlandse consumenten tussen de tien en tachtig jaar. Mensen in de leeftijdscategorie van 25-40 jaar maken veel minder dan gemiddeld gebruik van een prepaid simkaart, slechts een kwart (26%). De belangrijkste reden voor hen om wel voor prepaid te kiezen is dat ze weinig bellen. Een abonnement is daarom voor hen soms niet interessant. Ook zegt een deel te kampen met een BKR-registratie waardoor het niet mogelijk is om een abonnement af te sluiten. Het vooruitbetalen van beltegoed middels prepaid is dan wel mogelijk.

De grootste spelers op de markt zijn KPN, Vodafone en Lebara met ieder ruim een miljoen actieve simkaarten. Dit is op een totaal van 6,1 miljoen natuurlijk gigantisch. De overige 3,1 miljoen simkaarten zijn verdeeld over de andere 18 aanbieders.

Over het algemeen zijn het de jongeren die het meest opwaarderen. Over een jaar gezien besteden zij hier €74,- aan. In vergelijking: een vrouw van middelbare leeftijd besteedt hier zo’n €45,- per jaar aan. Dit is dus een aanzienlijk verschil

Het gedane onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Telecompaper in samenwerking met PrepaidSimkaart.net in het eerste kwartaal van 2016. De onderzoekspopulatie bestaat uit Nederlandse consumenten van 10 tot 80 jaar. In totaal zijn er 1.937 respondenten ondervraagd. Binnen de totale steekproef zijn 204 respondenten via www.PrepaidSimkaart.net geworven. De overige 1.733 respondenten zijn leden van het Telecompaper Consumer Panel. De resultaten zijn gestratificeerd naar geslacht, leeftijd en opleiding.

De rapportage

Het rapport van Telecompaper en PrepaidSimkaart.net verschaft inzichten in de Nederlandse prepaid markt. Zo geeft het inzicht in de marktaandelen van prepaid providers, absolute aantallen, churn in de markt, redenen om een prepaid simkaart te gebruiken en in het opwaardeergedrag en beltegoed-verbruik. In de rapportage wordt ook gekeken naar de verschillende tussen bepaalde leeftijdsgroepen en geslachten. Om inzicht te krijgen in het rapport zult u €500,- neer moeten leggen.